Sex ako božský zážitok:

Margot Anand skúma Tantru.

ShivaShakti


Margot Anand, rodená Francúzka, ktorá sa narodila v aristokratickej rodine, zažila tantru po prvý krát vo veku 18 rokov, počas štúdia na Sorbonnskej univerzite v Paríži. Po promócii z psychológie, filozofie a dejín umenia strávila Margot nasledujúcich sedem rokov cestovaním po svete, hľadajúc pochopenie hlbšieho významu svojho života. Napokon, počas meditačného seminára v Anglicku, mala zážitok svojej vlastnej povahy, ktorý ju navždy zmenil.

Jej nová cesta ju zaviedla do ášramu Osha, známeho vo svete pod menom Bhagwan Šrí Rádžníš. Na jeho pozvanie začala vyučovať tvorivé dielne o tantre a delila sa o svoj dar poznania s viac než 20 tisíc študentami všade na svete. Nasledovali mnohé knihy, vrátane Umenia sexuálnej mágie, potom jej bestseller Umenie sexuálnej extázy a napokon jej posledná kniha, Umenie každodennej extázy. Každá z týchto kníh bola preložená do 20 jazykov. Bola tiež hostiteľkou pre State of the World Forum, ktoré sa nedávno konalo v San Francisco, s takými hosťami, ako sú Deepak Chopra, Marianne Williamson, Dean Ornish a Jean Houston, než prekročilo svoje hranice do medzinárodnej arény.

Stráviť čas s Margot Anand je cvičením v praktizovaní skutočnej prítomnosti. Bolo mojím privilégiom stráviť s ňou Veľkonočnú nedeľu v intimite jej domova, posvätnej svätine, venovanej iba pozitívnej energii. Je to pohodlný a kreatívny priestor, plný svetla, vitality a umenia, rovnako ako Margot samotná. V duchu tantry: urob niečo, čo ti prinesie potešenie, privolaj si svojho vnútorného milého či milú a uži si ten rozšírený čas s božským, ktoré žije v každom z nás.

Virginia Lee

Virginia: Ako ste objavila tantru?

MargotMargot: Tantru som objavila, keď som sa prvý raz milovala. Hoci som nikdy nepočula slovo "tantra" a nevedela som, čo tantra je, to, čo som mala, bol v skutočnosti tantrický zážitok. Inými slovami, bol to zážitok rozšírenia vedomia za hranice tela, za hranice mysle a za hranice času, takže som sa spojila s tým, čo v skutočnosti som, s tým, čo existovalo pred tým, než som sa narodila a čo bude existovať po tom, čo umriem. Hovorím o večnom Ja.

Vrhlo ma to do zážitku, ktorý už ani nebol viac zážitkom. Bola to pravda môjho bytia. Uvedomila som si svetlo ducha a vedela som, že sexualita bude mojou cestou prebudenia sa ako ženy. To bolo moje odhalenie počas toho úplne prvého milovania. To ma dalo na cestu.

Po tom, čo som ukončila štúdium psychológie, filozofie a dejín umenia na parížskej Sorbonne, pokračovala som vo výskume posvätnej sexuality vo svete počas siedmich rokov. Dokončila som si titul M.A. a teraz si dokončujem Ph.D. cez medzinárodné štúdie na University of Hawaii.

Virginia: Kto bol váš najvplyvnejší učiteľ?

Margot: Povedala by som, že asi Osho (teda Rádžníš), hoci som mala aj mnohých ďalších. Keď sa ohliadnem späť, najvplyvnejším bol Osho.

Začalo to, keď som ukončila svoje štúdium psychológie na Sorbonne a bola som veľmi nespokojná s tým, ako je psychológia vyučovaná vo Francúzsku. Bola polapená do štatistických analýz správania a ja som mala pocit, že sa nedostávam nikam, kde by to bolo zaujímavé. Potom, začiatkom 70-tych rokov, som išla na anglický inštitút, zvaný Quaesitor (čo znamená "vyšetrovateľ"), prvý inštitút, ktorý priniesol do Európy učiteľov "new age" ("nového veku" - pozn. prekl.).

Vtedy vedúci tohto inštitútu prišiel odetý do oranžového rúcha a rozprával neobyčajné príbehy o stretnutí sa s majstrom v Indii (ktorým bol Osho), ktorý povedal: "Očakával som ťa. Chcem, aby si vzal svojich študentov na novú úroveň, čo si bude vyžadovať týždeň príprav, vrátane cvičení encounter, bioenergetiky, masáže a dýchania." Po tom sme sa stali súčasťou experimentu so senzorickou depriváciou. každý z nás zostal sám v hotelovej izbe pri mori. Zaviazali nám oči, zazátkovali uši a mali sme fľašku vody na deň a tri štvrte kila grapefruitov. Toto trvalo sedem dní a sedem nocí, s cieľom dostať nás hlbšie do nášho vedomia.

Počas tohto odlúčenia som práve čítala "Stred cyklónu" od Johna Lillyho (slávny psychológ a bádateľ vedomia, o. i. autor deprivačnej nádrže, dnes známej ako "floatingová" vaňa - pozn. prekl.) a očakávala som, že budem mať zážitok stretnutia sa so svojími sprievodcami, podobný tým, ktoré popísal. Potom, ako som šla hlbšie, som si uvedomila, že to bol jeho zážitok - a ten môj je iný. A tak som prechádzala vrstvami a vrstvami, až kým som neprišla k prázdnote, tomu stredu mojej bytosti, kde nebol nikto. A mala som pri sebe darshan. Počula som prichádzať všetky múdre odpovede - samé od seba - na všetky moje otázky o živote.

V tej chvíli sa objavila tvár. A tá tvár mi povedala: "Extáza je už v tebe. Nemusíš ju hľadať vonku." Zoberúc do úvahy stav mysle, v ktorom som bola, bolo to obrovské posolstvo. Uvedomila som si, že som hľadala mimo seba učiteľov, metódy, kultúry, a predsa to bolo všetko tam. Vedela som, že všetko, čo som hľadala, je vo vnútri.

OshoVízia tváre, ktorú som uvidela, bol Osho. To bolo vôbec po prvý raz v mojom živote, čo som o ňom niečo počula. A on sa mi objavil takto. Trvalo to päť rokov (vrátane svadby), než som ho navštívila. Keď sa tak nakoniec stalo, bolo to veľmi silné stretnutie. Krátko na to ma prvýkrát požiadal, aby som viedla tantrické skupiny v ášrame. Keď mi ponúkol tú prácu, povedala som, "Neviem ako viesť tantrické skupiny", keďže som bola trénovaná iba ako západná terapeutka. Vtedy sa dotkol môjho čela a vytrel mi z mozgu všetky vedomosti o metódach, technikách a precedúrach. Všetko to odišlo preč - prázdny stav. Potom sa zasmial a povedal: " Nemusíš mať starosti. Iba ma nechaj viesť tantrickú skupinu cez teba." A ja som povedala: "Neviem, čo to znamená, ale pôjdem do toho."

A takto som začala učiť tantru. Teraz som sa dostala s mojím učením do bodu, že som svojou vlastnou majsterkou, no on je niekto, koho ešte stále milujem. Je tu, naokolo.

Virginia: Ako definujete "tantru"?

Margot: Povedala by som, že tantra je umenie vedomého vyberania si toho, čo vám prináša radosť, takže vám to otvorí dvere k vášmu duchu. To je jedna definícia. Ďalšia je, že tantra je umenie splietania protichodných aspektov vašej osobnosti do jedného celku, za účelom rozšírenia vášho vedomia. Povedzme, že ste na rande. Vaše srdce možno vraví: "Áno, chcem sa otvoriť. Toto je ten pravý." No vaša myseľ hovorí: "Som vzrušená, chcem sex." Všetky rozličné aspekty vášho vedomia si protirečia. Nie ste v harmónii, ste v bolesti. Takže tantrická práca, ktorú učím na čakrách, harmonizuje vašu energiu a vaše vedomie do jednej entity. Je to svadba medzi šakti (rýdza energia) a šívom (rýdze vedomie). Keď sa zosobášia, zrodí sa svet.

To je kozmológia tantry. Bohyňa Šakti, stelesňujúca feminínne (ženské), a boh Šíva, stelesňujúci maskulínne (mužské), sú dva aspekty božského. Keď sú spojení vo svojej fúzii do jedného, rodí sa kozmos. Z tantrického pohľadu sa kozmos rodí z erotického zväzku medzi mužským a ženským, čo je omnoho šťavnatejší pohľad, než ten, ktorý nám vraví, aby sme si ctili proroka, ktorý bol priklincovaný na kríž, aby vykúpil naše hriechy. To je spiritualita založená na bolesti a treste.

Virginia: Čo je na tantre chápané najskreslenejšie?

Margot: V tejto krajine je vo veci tantry veľké nedorozumenie. Nanešťastie, tantra získala veľmi zlú reputáciu a často je považovaná za zbastardizovanú, polomystickú sexuálnu terapiu. Zdá sa, že niektorí ľudia si myslia, že ak sa im podarí mať hodinový orgazmus, môžu o sebe tvrdiť, že sú osvietení. Každý, koho táto puritánska kultúra utláča, sa stáva posadnutý zmyslami a záhradou rozkoše a náhle sú sexuálne prostitútky nazývané dakíní. Pôvodný význam slova "dakíní" je ženský Budha, osvietená žena. Zarmucuje mi srdce, keď vidím ako nízko sme zašli. Ako jedna z pôvodných učiteľov tantry v tejto krajine vidím, že väčšina ľudí naozaj nevie o čom to všetko je.

V tejto krajine je ťažko hovoriť o sexe a pritom si zachovať nejakú dôstojnosť. Sex je často vnímaný ako čosi skryté, špinavé a zakázané. Hoci je to presne to, čo ho činí tak zaujímavým, prináša to doň veľa násilia. Je to akoby ste sa mali prebojovávať cez všetky kultúrne tabu, aby vám bolo dobre. Tam vstupujem ja, aby som prepodmieňovala telá ľudí, ich srdcia a mysle, aby pochopili, že to nie je správny prístup. A som v tom celkom úspešná.

tantrický párTantru chápem ako bránu k osvieteniu. Je duchovnou cestou, tak ako jóga či zen. Jediné, v čom sa odlišuje od iných duchovných ciest, je ten, že sex nemusí byť vynechávaný z celkového obrazu. Sex je šikovný prostriedok, ktorý - pomedzi iné - používame na prebudenie sa. Niet takej meditácie, čo by bola väčšou výzvou, než je sexuálna meditácia, pretože pri sexuálnej meditácii sa všetko vynára: vaša plachosť, vaše pochybnosti o sebe, váš nedostatok sebaúcty, vaša chýbajúca dôvera, všetky vaše minulé zážitky a skúsenosti, ktoré spôsobujú, že sa bojíte lásky.

No v skutočnosti to nie je odlišné, než akákoľvek iná meditácia. Ak viete pristupovať k sexuálnemu zážitku s rovnakou kvalitou prázdnoty, s akou pristupujete k sedeniu za-zenu, potom ste pochopili všetko. Nezáleží na tom, či máte sex, jete jedlo, zhovárate sa alebo sa prechádzate. Je to stav vášho vedomia, na čom záleží, vaše chápanie toho, kto naozaj ste a kto je v pozadí osoby, ktorá koná. Ak si položíte túto otázku, potom dôjdete k prázdnote, pretože tam nikto nie je - iba rýdze vedomie. A vedomie sa nemôže znervózňovať, meniť alebo podliehať výkyvom. Len je. Je všetkým. Akonáhle to viete, môžete v živote zažívať čokoľvek.

Virginia: Sú všetky tantrické učenia rovnaké? A ak nie, v čom sa líšia?

Margot: Všetky učenia tantry nie sú rovnaké. Ľudia nevedia, že v starovekých tantrických sútrach osvietených majstrov sa hovorí, že ten, kto je splnomocnený byť guruom (učiteľom) je niekto, kto prijal priamy prenos od osvieteného majstra. Ak bol niekto považovaný za pripraveného odovzdávať prácu ďalej, bol súčasťou chránenej línie. Táto ochrana umožňuje učiteľovi vybrať sa niekam, kam sa nik iný nemôže vydať, pretože ide o nebezpečné a veľmi ťažké oblasti.

V tantre nie je práca so sexuálnou energiou ľahká cesta. Človek musí vedieť, ako konfrontovať démonov našej spoločnosti, aby ich transformoval na spojencov. Ľudia, ktorí ku mne prichádzajú, prichádzajú preto, lebo nevedia, ako to urobiť. Vyžaduje si to veľa rozlišovania a sily, ktorá nepochádza z vášho ega. Je to niečo, čo pochádza od majstra, ktorý vás poveril k tomu, aby ste to robili. V mojom prípade to boli traja majstri: Osho, Satčitánanda a súfijský majster zvaný Siddhi Mohammed, správca Mešity Posvätnej skaly v Jeruzaleme.

Virginia: Čo by mal študent u učiteľa hľadať?

Margot: Len čo ste určili zdroj jeho poverenia, je ďalším krokom preskúmať, čo napísal. Pýtajte sa, či jeho práca prispela v kontexte tantrickej kultúry a pozrite sa, či to prinieslo rozdiel, zmenu. Potom sa pozrite na plody jeho práce. Pozrite sa na jeho žiakov, ako hovoria, ako žijú, ako sa ich životy transformovali. Tieto tri kritériá treba zvážiť, keď si vyberáte tantrického učiteľa, zvlášť ak hľadáte hlbšiu, mystickejšiu cestu.

Praktizovanie tantry je ako ponáranie sa za perlami. Ak nejdete veľmi hlboko, nenájdete ich. Budete sa iba bavkať na povrchu.

Virginia: Takže tantra je viac, než len o sexe?

Margot: Poviem vám, o čom je pre mňa. Prvou úrovňou je zahojiť si svoju sexualitu. Druhou úrovňou je rozšíriť orgazmickú silu do celého tela. Treťou je otvoriť tok energie, ktorá spája čakry jednu s druhou: prechádza od koreňovej čakry na perineu až ku korunnej čakre na vrcholku hlavy. Vtedy môže šakti vami prejsť a zosobášiť sa so šívom. Akonáhle ste urobili tieto tri veci, štvrtou úrovňou je transformovať žiadostivosť na slasť.

Virginia: Prečo tak mnoho duchovných ciest vyžaduje celibát?

Margot: Uvažujú o tom, keď je sex praktizovaný s nevedomosťou: je rozptýlením, odpútava pozornosť. Ale chcem vám pripomenúť, že z piatich budhových poučení o vedomej prítomnosti bolo tretie o "sexuálnej vedomej prítomnosti". To, o čom hovoril (a čo som zahrnula do svojho učenia) je to, že miestom, kde sme stavaní pred najväčšiu výzvu a kde sme najmenej uvedomelí, je vybudenie našej žiadostivej túžby.

Keď niekoho inštinktívne chceme, zabúdame na svoje sľuby a záväzky. Zabúdame na všetko. Takto sa stratili celé impériá. No je to moment, kedy je uvedomenie najpotrebnejšie. Vaša schopnosť byť svedkom, ako si ju rozvíjate pri meditácii, znamená byť poriadne prítomný v danom okamihu a predsa súčasne vedieť, že je to len sen. Vtedy je vyžadovaná sexuálna duchaprítomnosť, a tam ju ľudia aj strácajú.

Dať sexualitu preč je, čo sa týka meditácie, skratkou, pretože sa nemusíte zaoberať všetkým tým vrtkavým šťastím, pokušeniami a rozptýleniami. Napokon, každý si vyberá svoju cestu. Jedna metóda nie je lepšia ako druhá.

Virginia: Aký je rozdiel medzi jógou a tantrou?

Margot: Ako to chápem ja, jóga je veda, ktorá nám pomáha zjednotiť telo a myseľ za účelom poznania božského. Počula som, že v Indii sa hovorí, že rozdiel medzi jógou a tantrou je v tom, že podľa tradičnej filozofie jógy sa musíte zriecť všetkých svetských túžob, aby ste mohli poznať Brahmu. V jóge sa ovládate a očisťujete, aby ste dosiahli osvietenie, ale tantrický pohľad hovorí, že už ste božskí, takí, akí ste. Tantra vám hovorí, aby ste sa úplne uvoľnili a ponorili sa hlboko do svojej prirodzenosti, takej aká je.

Mnohými spôsobmi však tantra, jóga a meditácia idú ruka v ruke. Tantra je naozaj jógou lásky.

Virginia: Prečo je duchovný prvok pri sexe taký dôležitý?

MilenciMargot: Orgazmus je to, čo nás privádza k zážitku božského najbližšie. Vo chvíli orgazmu je spojenie medzi pravou stranou vášho mozgu, čo je umelecká a cítiaca strana, a ľavou stranou vášho mozgu, čo je centrum vášho myslenia a logiky. Keď sa inteligencia a intuícia zlejú, spoja dohromady, do jedného nulového bodu totálneho spojenia, ego sa stratí, čas sa stratí a vy sa zjednotíte s energiou a vedomím. Dokonca aj osvietení védickí majstri pred 5000 rokmi objavili meditáciu cez skúmanie orgazmických stavov pri sexe. Existuje tesné spojenie medzi pokročilou meditáciou a dobrým orgazmom.

Virginia: Čo máte na mysli pod slovom Nebeský sex?

Margot: Nebeský sex je pre mňa jednoducho metódou ako sa prirodzene dostať vysoko. Sex je prax, ktorá uvoľňuje endorfíny, ktoré šíri náš mozog a uvoľňuje prirodzené opiáty, ktoré nám môžu uľaviť od bolesti v tele. Objavila som, že ak máte jeden dlhý orgazmus raz dennne, zmení sa celý váš život - vaša kreativita, vaša kariéra, váš magnetizmus, vaša schopnosť zvládať krízu, vaše financie. Sex je najkratšia a najlepšia cesta ako sa prirodzene dostať vysoko, do vrcholového stavu bytia.

Virginia: Ako sa Nebeský sex líši od obyčajného sexu?

Margot: Väčšina ľudí si myslí, že sex je inštinktívny impulz, tak načo sa doň pliesť? V skutočnosti to, čo si prinášame do spálne, je naša matka, otec, teta, strýko, stará mama a starý otec - je pri nás v posteli celý zástup. Každý má svoj vlastný názor na to, ako by to malo byť, či je to správne, či je bezpečné sa otvoriť, či je to úctyhodné alebo nie, a tak ďalej.

Obyčajný sex je zvyčajne záležitosťou inštinktívneho impulzu, reflexnej odozvy. Je podmienený nielen hodnotami našej rodiny, ale aj tým, čo sme sa naučili v škole a čo nás učí naša kultúra. Veľmi často toto podmieňovanie vstúpi do cesty našej schopnosti byť úplne prirodzenými a dovoliť svojím skutočným reakciám, aby sa objavili. V dôsledku tohto je obyčajný sex skôr obmedzený. Nebeský sex nám umožňuje vojsť do sexu s plným vedomím, reagujúc moment za momentom so stúpajúcou energiou a byť plne prítomními, bez ťahania minulosti za sebou či bez projikovania budúcnosti. Počas nebeského sexu som taká prítomná, ako keď sedím na vankúši za-zenu.

Nebeský sex tiež značí vidieť božské vo svojom partnerovi, a váš partner vidí božské vo vás, rovnaké vedomie ako vedomie namasté v jóge. Ak viete pristupovať k sexu takto, dejú sa zázraky.

Virginia: Existuje správny a nesprávny spôsob ako sa milovať?

Margot: Áno. Nesprávny spôsob sa zvyčajne udeje, pretože - fyziologicky povedané - je rozdielna psychológia a načasovanie, akým u ženy reaguje telo, a reagovaním tela muža. Keď je muž vzrušený či stimulovaný, keď vidí krásu istého typu ženy, jeho penis reaguje automaticky. Je to mozgovo-pohlavný reflex, nad ktorým má veľmi málo kontroly, a je to niečo, čo sa udeje v priebehu pár sekúnd až minút. Akonáhle je v žene, môže sa uvoľniť a vtedy si otvára srdce. To môže trvať celých desať minút. Vztýčený penis chce len byť v záhrade.

Avšak žena je veľmi odlišná. Kde muž začína spohlavím a prechádza k srdcu, žena začína u srdca. Potrebuje omnoho viac času. Potrebuje sa cítiť bezpečne a chránená. Potrebuje byť dotýkaná v srdci a držaná ako dievčatko, aby sa tak mohla uvoľniť a dôverovať mužovi. Keď dostane toto všetko, potom sa v nej čosi uvoľní, tečie jej šťava, jej pohlavie sa otvorí a ona je pripravená. To všetko trvá prinajmenšom pol hodinu, takže on je pripravený už dávno predtým, než ona.

Zmätok sa objavuje vtedy, keď mu ona dovolí, aby si urobil posvojom, bez toho, aby mu povedala, čo potrebuje, a on "pristane na zemi" skôr, než má ona čas vzlietnuť. Možno ona nemá orgazmus a cíti sa frustrovaná. Možno ona o tom ani nehovorí a svoj pocit voči nemu vyjadrí ako hnev. Celá situácia sa môže vyhrotiť, pretože medzi partnermi nebola úprimná komunikácia o tom, čo každý z nich potrebuje. Preto na svojich kurzoch hovorím, že pravda je erotická. Keď hovoríte pravdu, riskujete, ale aspoň sa kladiete na rovnakú stranu. Ak je tam láska a ak ste ochotní rásť spolu, môžete bádať za hranicami svojich obmedzení.

Takže, nesprávny spôsob je mať sex bez uvedomenia a bez komunikácie. Správny spôsob je mať sex tantrickým spôsobom v posvätnom priestore, čo je dôkladne vysvetlené v mojej knihe Umenie sexuálnej extázy.

Virginia: Akú rolu má pri Nebeskom sexe zvádzanie?

Margot: V tejto krajine je zvádzanie veľmi zle chápané. Ľudia rozmýšľajú o zvádzaní ako o manipulácii. V skutočnosti verím, že zvádzanie sa začína v momente, keď si zavriete oči a idete hlboko do vnútra, aby ste sa dostali do kontaktu so sebou. Je to to, čo sa deje, keď prebudíte svojho vnútorného milenca a zaľúbite sa do seba. V istom zmysle, ste zvádzaní krásou svojej vlastnej esencie. V tom momente je to taká radosť, cítiť cez seba božský tanec. Je prirodzené chcieť sa deliť o túto milujúcu energiu so svojím partnerom a svetom okolo vás. Stávate sa zvodnou, keď vyžarujete túto božskú krásu a lásku k sebe.

Virginia: Akú rolu má pri Nebeskom sexe odovzdanie sa?

Margot: Koreňom slova je odo-vzdanie sa, čo značí, že sa roztopíte v to, čo je najvyššie, vzdáte sa tomu. V pojmoch tantry odovzdanie sa znamená vidieť a cítiť najvyšší potenciál božského vo vašom partnerovi a roztopiť sa do tej energie, dôverujúc, že je to tá istá energia, akú ste objavili v sebe. Keď sa otvoríte voči tejto realite, už viac medzi vami niet rozdielu. Obaja ste božskí.

Virginia: Ako môže sex navodiť liečenie?

Margot: Nemôžete mať dobrý sex, kým nepustíte preč minulosť a budúcnosť - a stanete sa úplne prítomnými. Kvôli tomu sa milenci tak často, keď sa vzrušia, musia najprv pohádať, pretože majú nechať opadnúť svoje obrany. Keď tie obrany opadnú, všetci tí malí démoni frustrácie a zášte, s ktorými sme sa predtým nezapodievali, sa náhle vynoria a nasleduje súboj. V skutočnosti je boj katarziou k uvoľneniu všetkej tej nabitej energie, ktorá sa naakumulovala. Keď sa milenci dokážu navigovať cez túto negatívnu energiu, keď si dokážu odpustiť a sústrediť sa na skutočný cieľ spoločného orgazmu, potom dospejú na miesto, kde môže byť energia vyliečená a transformovaná.

Virginia: Viete pomôcť tým, ktorí sa chcú vyliečiť zo sexuálnej traumy a zneužitia?

Margot: Títo ľudia k nám prichádzajú po celý čas. Učíme tréning Láska a extáza v päť-dňových kurzoch s rozličnými témami. V knihe Umenie sexuálnej extázy je kapitola o "Liečení Jóni", v ktorej vysvetľujem, čo robí trauma. Trauma, obzvlášť sexuálna trauma, zanecháva na tkanivách tela taký násilný dopad, že zmŕtvie a vedomie opúšťa telo. Miesto, ktoré bolo vystavené násiliu, znecitlivie, aby chránilo psychiku človeka. Je to, akoby telo hovorilo: "Pomôžem ti tam už viac necítiť, takže to nebude také bolestivé." Takže, ľudia sa čudujú, prečo necítia nič vo svojich genitáliách a nemajú orgazmy. Je to preto, lebo potrebujú prinavrátiť do tej oblasti cítenie. Aby znovu mohli cítiť, potrebujú byť dotýkaní a masírovaní spôsobom, ktorý vysvetľujem v knihe, takže spomienka na tú traumu sa môže vrátiť a môže byť vyliečená bezpečne s milujúcim partnerom.

Osho raz povedal: "Nemôžete byť orgazmickí v láske, ak nemôžete byť orgazmickí v hneve." Hnev drží mnohorakými spôsobmi kľúč k našej vitálnej a životnej sile.

Virginia: Je tradičná psychologická terapia a poradenstvo efektívne?

Margot: Väčšinou viem, čo počujem od tých, ktorí prichádzajú na moje kurzy, ktoré trvajú dva až tri týždne počas roka, s cvičeniami medzitým. Takmer každý z nich mi hovorí, "Toto má cenu 15 rokov terapie", pravdepodobne preto, lebo môj kurz sa zapodieva celým človekom. Všetko, čo na to treba, je zručný učiteľ a ochotný študent. Individuálna terapia môže vyliečiť myseľ a pocity, ale často sa nezapodieva aj telom.

Virginia: Vyslobodzuje tantra mužov a ženy z rodovej stereotypizácie?

Margot: Tantrická filozofia učí, že všetci máme v sebe aspekty maskulínne aj feminínne. Jung to nazýval animus a anima. Narodili sme sa s hormónami oboch, čo nám umožňuje zažívať obidve polarity. Je to kultúra, čo separuje mužské a ženské role.

KámaV mojom výcviku, ktorý nazývam Tanec na oblohe (SkyDancing), je príležitosť pozrieť sa na to všetko. Je tam jedno cvičenie, ktoré nazývam hra jin/jang (je tiež opísané v Umení sexuálnej extázy), v ktorom pár rozdelí 24-hodinový deň do odlišných periód. Každý z nich napíše to, o čom si myslia, že je ich "môj deň vo fantázii" (čo má zvyčajne erotický charakter) a popíšu všetko, čo kedy chceli zažiť a nikdy na to nedostali šancu. Potom sa striedajú - jeden je v roli podporovateľa, kým druhý žiada o to, čo chce a potrebuje. Všetko toto spočíva na dohode o komplementárnej interakcii, kde jeden berie na seba jinovú rolu, zatiaľ čo druhý dostane jangovú rolu. Jangovia budú jeden druhému pri hrdle, lebo každý z nich to chce po svojom. Jinovia čakajú na druhého, aby ich usmernil, pretože nechcú prevziať iniciatívu.

Zmena rolí jin/jang a mužské/ženské je jedným zo spôsobov, akým tantra učí ako sa vzdať stereotypov a vojsť do svojej vlastnej sily.

Virginia: Prečo má tak mnoho náboženstiev tabu okolo sexu?

Margot: Tradične sa náboženstvo vždy snažilo kontrolovať ľudskú sexualitu, pretože keď sa niekto stane extatickým, je slobodný. Systém, ktorý ovládajú politici a kňazi, chce spútať energiu ľudí, aby tak občania vyrábali peniaze a podporovali politikov a kňazov. Ľudia sú učení tomu, že majú veriť, že kňaz je pre nich potrebný na to, aby mohli mať vzťah k božskému. Neveria, že je možné mať tento zážitok osobne, čo je to, čomu učí tantra. Takže kňazi majú eminentný záujem o kontrolovanie ľudí, zvlášť keď ide o extatické zážitky. Odtiaľto pochádza tradičné rozdelenie medzi telom a duchom. Telo bolo považované za príbytok zlých (diabolských) inštinktov, kým duch je to, čo vás privedie k Bohu. Keď sú ľudia presvedčení o svojom pôvodnom hriechu a vine, sú pod kontrolou cirkvi a sú bezmocní. Toto je teda to, čo mám na mysli, keď vravím, že sme lapení v pasci protiextatického spiknutia. Systém od nás nechce, aby sme sa prebudili k svojej prirodzenej extáze. Vo chvíli, keď sa človek prebudí, stane sa slobodným mysliteľom a je považovaný za nebezpečného. Vtedy sa stáva "kulturálne kreatívnym", niekým, kto požaduje zmysel vo svojom živote v každej minúte.

Virginia: Čo si myslíte o tajnom živote prezidenta Billa Clintona?

Margot: Američania si vo svojom puritánstve myslia, že je iba jeden spôsob ako zaobchádzať s ľuďmi, ktorí majú ľúbostné aféry, že ak nehovoríte o svojej afére, potom budete po zvyšok svojho života prekliati. A to nie je pravda. Keby bol Clinton prezidentom vo Francúzsku, poslali by sme mu veľa požehnaní a povedali by sme: "Pozrite, ak ste so svojou ženou OK a ak ste OK ako prezident, nechceme počuť o tom ostatnom. To nie je naša vec." Vo Francúzsku umenie mať ľúbostnú pletku, zatiaľ čo ste šťastne ženatý či vydatá, je niečo, čo bolo kultivované po stáročia. Dnes to ešte stále pokračuje.

Mojou zodpovednosťou nie je povedať všetko, ale uistiť sa, že je rešpektovaná sexuálna bezpečnosť a že nevystavujem partnera riziku. Keď vstupujeme do našej posvätnej záhrady, náš záväzok voči sebe navzájom je uctený a jeden voči druhému sme pravdiví. Ak aj dokonca nie som vydatá za toho človeka, vážim si svoj záväzok voči nemu a tiež dohody, ktoré máme. No jedna z tých dohôd môže byť, že nechcem počuť nič o tom, čo robíš mimo vzťahu. Chcem mať dôveru, že keď prídeš ku mne, prídeš čistý a plne prítomný. Ako to zvládate záleží od každého jednotlivca a každej situácie.

Virginia: Ktorá kultúra na svete má najzdravší postoj k sexu?

BohyňaMargot: Bhután. Je to jediná tantrická kultúra na svete. Je to jediná kultúra na svete, kde ženy otvorene smú mať mnoho milencov, bez toho, aby boli prísne potrestané či akokoľvek súdené. Muž je šťastný, keď žena k nemu príde a požiada ho o úžasnú noc milovania, pretože veria, že orgazmická žena je šťastná žena, ktorá bude slúžiť komunite lepšie. Je jeho cieľom a povinnosťou urobiť ju šťastnou. Nie je tomu naopak, ako v našej kultúre, kde sa od ženy očakáva, že bude slúžiť mužovým potrebám.

Výchovu detí preberá celá dedina, nie iba jedinec. A je to matrilineárna spoločnosť, kde majetok a bohatstvo môžu byť rozdelené rovnako medzi muža i ženu.

Virginia: Čo si myslíte o ľuďoch, čo vymieňajú sex za peniaze?

Margot: Nie dobre, okrem istých okolností. Viem prijať rolu milenky pre vysokopostaveného politika, ktorá tam je, aby si užívala svoj život v ženskosti, kultivovala svoju krásu, bola mu dostupná, keď chce a o ktorú sa postará.

Na svetskejšej rovine, masturbovať niekoho za pár stovák dolárov (najmä ak je to nelegálne) je veľmi nebezpečné. Väčšina sexuálnych pracovníčok v našej kultúre, ktoré som videla, sú vo veľkom popretí. Tie, čo veria, že robia dobrú liečivú prácu (čo v niektorých prípadoch aj robia), v skutočnosti umŕtvujú svoju dušu predávaním sa. Po piatich či desiatich klientoch sú chytené na peniaze. Verím tomu, že strácajú schopnosť oddeľovať svoj súkromný život od svojho profesionálneho života. Ten profesionálny život má nesmierny dopad na ich duchovné bytie, čo ony zvyčajne popierajú. Sexuálna práca je veľmi delikátna záležitosť.

Virginia: Čo je zdrojom vašej inšpirácie?

Margot: Moja jóni! To je zdroj mojej inšpirácie! Strávila som práve sedem mesiacov pôstom bez milovania sa, aby som intenzívne preskúmala osvietenie, zenovú meditáciu a vedomie bez sexu. Niekedy som bola týždne v tichom ústraní. Svoj pôst som prerušila pred pár týždňami. A moja jóni reaguje a je šťastná rovnako, ako kedykoľvek predtým. Bála som sa, že mi atrofuje (zmrští sa - pozn. prekl.).

Medzi mojou jóni a mojím mozgom je hlboké prepojenie, takže keď má moja jóni orgazmus, cítim príliv sily písať knihy, dávať kurzy a byť hravá so ženskosťou. Po mnoho rokov bola moja jóni mojou učiteľkou a čokoľvek mi vravela, načúvala som.

Virginia: Popíšte, prosím, vašu prácu s Deepakom Choprom.

Margot: Všetko sa to začalo, keď sme sa s Deepakom stretli na párty v Los Angeles, v dome spoločného priateľa. Obaja sme pracovali na otázke mágie: on písal svoju knihu Cesta kúzelníka a ja na svojej knihe Umenie sexuálnej mágie. Po krásnom rozhovore, ktorý sme spolu mali, mi zavolal a opýtal sa, či by som bola hosťujúcou rečníčkou na jednom z jeho seminárov. Od vtedy sme priateľmi.

Posledná vec, ktorú som s ním robila, bolo učenie v Indii v Tádž Mahále pre 500 VIP-ov, ktorí prišli z celého sveta. On vyučoval dopoludnia a ja popoludní. Bol to úžasný zážitok.

Čo si vážim na Deepakovom pohľade je to, že vyrástol v kultúre, kde božská prítomnosť nadobudla ženskú podobu. Dôsledkom toho je viac v kontakte s aspektom bohyne, než my tu na Západe. Preto má veľmi hravý prístup k životu. A obaja milujeme meditáciu. Vo svojej práci mi dal platformu, aby si uctil to, čo vyučujem.

Jeden z najskvelejších príbehov, ktorý mám o Deepakovi, je z čias, kedy som práve ukončila jedno z najsmiešnejších interview s truľom, idiotským novinárom z rádia, ktorý mi zavolal z nejakej stanice v Bostone, o Umení každodennej extázy. A mala som takú depresiu z jeho vulgárneho intelektu, že som si sadla ku svojmu oltáru a volala na vesmír: "Zaslúžim si niečo lepšie, než toto! Žiadam o človeka, ktorý chápe moju prácu a má inteligenciu!" Nasledujúce ráno o deviatej zazvonil telefón a bol to Deepak Chopra!

Virginia: Čo je podstatným posolstvom vašej najnovšej knihy, Umenie každodennej extázy?

Margot: Je možné vziať tantrickú skúsenosť mimo spálňu a vniesť ju do svojho každodenného života. Zručnosti a uvedomenia, ktoré máte, keď sa stávate dobrým milencom, sú tie isté, ktoré môžete uplatniť vo svojej práci a rodinnom živote. Intimita so sebou samým a s čímkoľvek, čo robíte, je len záležitosťou toho, že ste prítomní.

Napríklad, ak je uzavretá vaša prvá čakra, budete sa cítiť, akoby ste nikdy nemali dosť peňazí alebo dobré miesto na bývanie. Ak je vaša čakra otvorená a uvoľnená, ste vďační za to, čo máte a cítite sa naplnení. A tak je to u všetkých čakier. Je to ako mapa správania, takže si môžete prečítať seba, svojho partnera a zmeniť svoje správanie.

Virginia: Ako praktizujete každodennú extázu?

Margot: Riadim sa hlbokou intuíciou, ktorá ma vedie do akéhokoľvek bádania, aké v danom čase potrebujem. Práve teraz robím veľa so zenovou meditáciou. Beriem si ten postoj do svojho milovania a do vzťahovania sa k môjmu partnerovi. Je medzi nami veľa ticha. Keď idete do koreňov svojej bytosti a dotknete sa esencie, a srdce je otvorené, udeje sa niečo magické. Takže prax, ktorú mám, je vniesť všetko, čo robím vo svojom živote, všetko, čo som, a ctím si druhého človeka s najvyšším rešpektom. Nad to všetko, dávam mu najvyššie právo byť slobodným. Záväzkom je byť vo vzťahu, ktorý vyjadruje pravdu, ktorá sa vynára v každej chvíli, čo sme spolu. To je našou meditáciou. A zisťujem, že táto prax kladie najväčšiu výzvu a najviac prebúdza. Musíte veriť, že pravda sa zvláda sama celkom dobre. Veci sa dejú tak, ako sa majú diať.

Virginia: Čo si myslíte o droge zvanej "Extáza"?

Margot: Pokiaľ ide o drogy, v tie, ktoré pochádzajú z rastlín, ktoré rastú na zemi, veci, ktoré pochádzajú z prírody, na rozdiel od tých, ktoré sú vyrobené synteticky, ktoré sa zdajú mať oveľa negatívnejší dopad na orgány tela. Musíte veľmi rozlišovať, čo beriete. Napríklad, je veľmi dobre známym fakt, že Extáza vplýva na pečeň, takže musíte brať veľa vitamínov, aby ste znížili vedľajšie účinky. Prešla som obdobím, kedy som skúmala každú nenávykovú drogu pod slnkom, pretože to ide s teritóriom. Potom som prešla cez ďalšie obdobie, aby som určila, či je možné dospieť k rovnakému výsledku bez užívania akýchkoľvek drog. Išla som do Indie a robila všetky duchovné praktiky a dospela k záveru, že "Áno, môžete, ale trvá to dlho. Neexistuje skratka." Teraz je mojím záujmom prebúdzanie sa, čo nie je niečo, čo robíte s drogami. Odporúčala by som kultiváciu vašej prirodzenej extázy.

Virginia: Aká je cesta Tanečnice na oblohe?

Margot: Táto línia a názov SkyDancing (Tancovanie na oblohe) pochádza od budhu Padmasambhavu, ktorý bol majstrom, žijúcim vo 8. storočí v Tibete, a jeho manželky Yeshe Sogyal, osvieteného ženského budhu. Ju volali Tanečnica na oblohe. Istým spôsobom je to metafora pre orgazmický stav, v ktorom sa cítite veľmi čulo a prekypujúc životom, cítite sa, akoby ste sa vznášali - alebo tancovali - na oblohe. Ste veľmi ľahkí, lebo nemáte ego, ktoré by vo vás vyvolávalo pocit mizérie a ťažilo vás nadol. Ste otvorení voči duchu a viete, že vaše extatické Ja Budhu už existuje. Nemusíte ho ísť hľadať inam.

Cesta Tanečníka či Tanečnice na oblohe je cestou dakíní a jej mužského praktikanta, ktorí sú oddaní svojmu vzájomnému prebudeniu sa.

Virginia: Vo svetle udalostí vo svete, čo je tým stavom revolúcie vedomia?

Margot: Existuje tu pre nás volanie, aby sme boli aktívnejší v meniacom sa svete. A súčasne je tu rezignácia a zúfalstvo k faktu, že máme taký malý vplyv na chamtivosť štruktúry moci korporácií. Keď bola vyhlásená vojna Iraku, bola som vo Francúzsku, v krajine v mieri, kde ľudia oslavovali protivojnovú pozíciu s 92%-tnou mierou súhlasu. Vibrácie boli tak odlišné od vibrácií v Amerike. Som Francúzka i Američanka, a tak som sa tešila, že som Francúzka, keď som tam bola. No musím uznať fakt, že Amerika bola neuveriteľná pri konaní veľa dobrých vecí vo svete.

Myslím si, že sily temnoty rastú a myslím si, že sa dostávame do štádia reakčného chaosu. Sú veci o našej vláde, ktoré by som radšej ani nevedela. Pravdou je, že vyslobodenie a sloboda je v prvom rade individuálnou cestou. Takže čím viacej ľudí sa prebudí, tým viac bude dosiahnuté kritické množstvo. Ak bude každý pracovať na svojom vlastnom prebudení, svet bude lepší.

Virginia: Veríte, že nebo možno nájsť na zemi?

Margot: Áno, nebo je v našom vnútri.

 

Viac informácií o Margot Anand a jej SkyDancing inštitúte môžete nájsť na jej web-stránke www.margotanand.com.

Preklad rozhovoru Virginie Lee s Margot Anand z časopisu The New Times, September 2003: DreamingWolf.

 

obsah

 

 

 

Stránka vytvorená: by DreamingWolf, september 2003.